dinsdag , 23 mei 2017
Home > Blog > Uitspraak Belastingdienst over bijtelling leaseauto na aanpassen velgen

Uitspraak Belastingdienst over bijtelling leaseauto na aanpassen velgen

Bijtelling leaseauto & Belastingdienst
Bijtelling leaseauto & Belastingdienst

De bijtelling voor een lease auto van 4%, 15%, 21% of 25% bijtelling (voorheen ook 0%, 7%, 14%, 20%, 22%) kan beïnvloed worden door grotere velgen (bijvoorbeeld 16″, 17″ of 18″ inch), een grotere bandenmaat, door andere accessoires of het jaar van aanschaf (2015, 2016, 2017, 2018) omdat de CO2 uitstoot daardoor toeneemt. Ik hoorde verschillende berichten over het wel of niet invloed hebben op de bijtelling van bijvoorbeeld het plaatsen van andere en grotere velgen op een lease auto. De dealer en lease maatschappij gaven aan dat dit zonder problemen kon, maar via Google vond ik een aantal berichten waarbij men aangaf achteraf door de Belastingdienst of Politie op de vingers te zijn getikt over de bijtelling voor de leaseauto.

Om te voorkomen dat ik nu bijvoorbeeld een auto met 14% bijtelling zou kiezen, er grotere en mooiere velgen op zou zetten en later een boete zou krijgen en het verschil tussen de 14% en 20% zou moeten betalen, heb ik dit bij de Belastingdienst geverifieerd. Na mijn eerste telefoontje werd ik netjes teruggebeld en werd mij toegezegd dat dit geen probleem zou vormen. Als ik het zwart op wit wilde hebben, dan moest ik even een brief sturen.

Vandaag ontving ik schriftelijk het antwoord: Het mag, zonder gevolgen voor de bijtelling, mits je achteraf in de garage of bij de dealer de velgen laat monteren. Dit gaat dan dus waarschijnlijk ook op voor eventuele andere zogenaamde “accessoires” die invloed hebben op de CO2-uitstoot. Mocht je dit zwart op wit willen hebben, dan kan je hier de brief downloaden. Het is dus belangrijk om de accessoires achteraf te laten monteren, laat je dit al in de fabriek doen, dan krijg je wél met de hogere bijtelling te maken.

Ik krijg regelmatig verzoeken of ik de originele brief op wil sturen. Dat doe ik niet, omdat hier een aantal persoonlijke gegevens van mij en de naam van de ambtenaar op staan. Mocht je in de situatie komen dat je eventueel een boete dreigt te krijgen, dan kan je mij altijd benaderen.

Heb je nog vragen? Gebruik dan niet het contactformulier, maar laat hieronder in de reacties je vraag achter. Ik beantwoord deze vragen doorgaans dezelfde dag nog. Op deze manier hebben anderen er ook iets aan en het scheelt mij veel werk, ik hoef dan niet iedere keer individuele vragen per e-mail te beantwoorden.

Heb je iets aan deze uitleg gehad? Deel het bericht dan via Facebook, Twitter, Google+ of een andere manier via onderstaande buttons of laat een bedankje in de reacties achter, dat wordt gewaardeerd.

De brief die ik naar de Belastingdienst (Belastingdienst/kantoor Doetinchem/Landelijk Coördinatiecentrum Auto, Postbus 843, 7600 AV Almelo) heb gestuurd had de volgende inhoud:

LS,

Ik heb de afgelopen week contact gehad met één van uw collega’s over het volgende:

Op dit moment ben ik aan het rondkijken naar een nieuwe lease auto. Waarschijnlijk wordt dit een auto met 14% bijtelling. Hier zitten standaard 16” velgen onder met wieldoppen die nagenoeg dicht zijn,  met uiteraard als doel om zo min mogelijk brandstof te verbruiken en de CO2-uitstoot te verlagen, om binnen de 14% bijtellingscategorie te vallen. Omdat deze wieldoppen de auto minder mooi maken, wil ik hier graag later bij de garage andere en mooiere velgen opzetten. Door deze grotere velgen, die door hun vorm ook meer weerstand zullen hebben, zal het verbruik van de auto, en dus de CO2 uitstoot, waarschijnlijk toenemen. Mogelijk valt de auto met deze nieuwe velgen niet binnen de normen van de 14% bijtelling, maar in de 20% bijtelling categorie.

Op internet lees ik verschillende berichten over hoe dit werkt en de dealer geeft aan dat de auto binnen de 14% regeling blijft. De auto wordt namelijk op kenteken gezet met de 14% bijtelling configuratie en hier worden later in de garage andere velgen opgezet, dat wordt dan als accessoire gezien en heeft geen invloed op de bijtelling.

Telefonisch werd door u aangegeven dat bovenstaande uitleg van de dealer inderdaad juist is en de auto ook met deze andere en grotere velgen binnen de 14% regeling zou blijven vallen. Toen ik vroeg om een schriftelijke bevestiging daarvan kreeg ik het verzoek om deze brief op te stellen, inclusief duidelijke uitleg, zodat u daarop kon reageren. Hierbij voldoe ik aan dat verzoek.

Ik verneem dus graag schriftelijk van u of een lease auto met 14% bijtelling, die op kenteken wordt gezet met de 14% configuratie en waarbij later in de garage grotere velgen worden gemonteerd, nog steeds binnen de 14% bijtelling categorie zal blijven vallen.  Het antwoord kan tweeledig zijn, met de nieuwe velgen kan de auto binnen de CO2 normen voor de 14% bijtelling blijven vallen en dan lijkt me dit dus geen probleem, maar ik ga er even van uit dat de auto met de nieuwe velgen buiten deze CO2 normen zal vallen en ik verzoek u dan ook om over dat laatste uitsluitsel te geven. Blijft het dus met andere velgen een auto in de 14% bijtelling categorie, of wordt dit eigenlijk 20%?

Disclaimer: Mocht je ondanks de brief en deze uitleg toch problemen krijgen, dan ben ik uiteraard niet aansprakelijk.

Bekijk ook

Keukenhof

De Keukenhof in Lisse

De Keukenhof in Lisse is ieder jaar rond de lente geopend. De Keukenhof is een …

30 reacties

  1. Hoi Mark,

    Momenteel ben ik bezig met uitzoeken van een nieuwe leaseauto. Ik heb er een op het oog, maar daar wil ik het liefst grotere velgen onder, ipv de 16″ die er standaard onder horen. Nu heb ik leuke velgen gevonden en die kunnen er achteraf, via de dealer, onder gezet worden. Net als jij wil ik geen boete krijgen wanneer de belastingdienst of politie ineens strenger gaat controleren.

    Toevallig kwam ik op je site terecht met je blog over de uitspraak van de belastingdienst. Nu ben ik benieuwd wat je precies in je brief hebt geschreven en waar je deze naartoe heb gestuurd. Is dit Doetinchem geweest? Want ik heb van de week zelf gebeld met de belastingdienst, maar zij kunnen niet meer dan mij doorverwijzen naar Doetinchem.

    Zou je mij wat meer kunnen vertellen over het contact met de belastingdienst en antwoord geven op mijn vragen van hierboven.

    Alvast hartelijk dank.

    • Hoi Ben,

      Ik heb de tekst van de brief en het adres toegevoegd. Het is inderdaad de Belastingdienst afdeling in Doetinchem, met als plaats voor op de brief Almelo.

      Groeten,

      Mark

  2. Ben, heb jij brief ook al verstuurd aan de belastingdienst en al een reactie ontvangen die overeenkomt met het antwoord dat Mark heeft ontvangen?
    Groet, Joost

  3. Hoi Joost,

    Heb de brief nog niet opgestuurd, moest nog even op een aantal dingen wachten. Zal ‘m deze week opsturen en zodra ik een reactie heb gekregen laat ik dit weten hier.

    Groet

  4. Ik heb via 0800-0543 dezelfde vraag voorgelegd aan de belastingdienst. Vandaag ben ik teruggebeld en er werd bevestigd dat het standpunt van de belastingdienst is dat het bijtellingspercentage inderdaad in stand blijft indien de velgen achteraf worden gemonteerd.

  5. Johan Berghmans

    Hoi,

    Ook ik sta op het punt om een nieuwe leaseauto te bestellen. Zou je mij de brief die je ontvangen hebt willen sturen? Ik zal daarnaast ook via 0800-0543 die vraag voorleggen. Maar het is wellicht handig om daarbij de brief die jij ontvangen hebt als bewijs erbij te hebben. Voor het geval ik te maken krijgt met een medewerker die toevallig niet helemaal op de hoogte is, wat natuurlijk kan.

    Groet,

    Johan.

  6. Beste Mark, op je site kwam ik je antwoord van de belastingdienst vanwege de 14% bijtelling tegen en wil je bij deze van harte bedanken hiervoor.

    bij de dealer wordt je vaak bang gepraat dat als je dit doet je een naheffing kunt verwachten, terwijl dit absoluut niet het geval is.

    ik heb inmiddels soort gelijke brief gestuurd en 100% gelijkwaardig antwoord zwart op wit terug gehad en ben blij met deze bevestiging op papier.

    Dankzij jouw site en eerdere brief van jouw ! bedankt !

    • Dag Micha,
      Is het mogelijk dat je de het antwoord van de belastingdienst net zoals Mark heeft gedaan hier uploadt? Alvast bedankt en veel rijplezier.groetUmut.

  7. @Mischa, dank voor je meest recente post. Ik ben op dit moment ook bezig met een 20% auto met achteraf 19″ velgen via dealer/ leasebedrijf.
    Kan ik je svp bellen? Op welk nummer mag/ kan ik je bereiken?
    zie graag je reactie tegemoet!

  8. Bedankt voor artikel

  9. Hallo Mark,

    Via via ook op je blog terecht gekomen. Ik zit met dezelfde vraag en anno 2015 is er nog nergens een eenduidig antwoord te vinden. Ik ga dan ook dankbaar gebruik maken van je brief en deze morgen, na wat kleine aanpassingen, versturen naar de belastingdienst Amsterdam. Ik hou je op de hoogte over de uitkomst! Vriendelijke groet, Martine

  10. Hoi Mark ik ben ook op je Blog terecht gekomen.
    Wij willen in 2015 ook grotere velgen gaan monteren.
    We hebben een brief gestuurd naar de belastingdienst.
    We kregen een iets minder eenduidig antwoord.

    Belastingdienst
    ” De datum waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam is gesteld (1e naamstelling) is bepalend voor de hoogte van de bijtelling privégebruik van de auto.
    Dat betekend dat voor het achteraf monteren van grotere velgen de officieel vastgestelde co-2 uitstoot zoals die gold op het moment dat de auto de fabriek verliet leidend is voor de hoogte van de bijtelling privégebruik van de auto.”

    Nu is mij niet duidelijk wat die tweede regel inhoud. Kijken ze dan naar wat de vastgestelde officiële uitstoot was bij de grotere velgen toen de auto de fabriek verliet? Of kijken ze naar de uitstoot van de auto bij de huidige configuratie of juist naar de uitstoot van de auto toen hij de fabriek verliet.
    De eerste regel lijkt mij duidelijk, alleen de tweede brengt mij aan het twijfelen.

    Misschien weet iemand van jullie hoe je deze regel kunt lezen.

    • Mark Lanphen

      Hoi Bob,

      Dat antwoord is helemaal in lijn met de andere reacties. De auto wordt op naam gezet (krijgt een kenteken toegewezen), op het moment dat hij wordt geleverd aan bijvoorbeeld de garage. De configuratie die hij op dat moment heeft is leidend voor de bijtelling. Zet je er dus daarna andere velgen op in de garage, dan heeft dan geen invloed meer op de bijtelling. Ze geven immers aan dat “de officieel vastgestelde co-2 uitstoot zoals die gold op het moment dat de auto de fabriek verliet leidend is voor de hoogte van de bijtelling privégebruik van de auto”. Kortom, bestel je hem standaard met grotere velgen, dan stijgt mogelijk de bijtelling. Bestel je hem met daarbij de opmerking dat pas achteraf in de garage grotere velgen dienen te worden gemonteerd (dus niet al in de fabriek!!!), dan hou je dus de lagere bijtelling.

      Ik heb overigens vorige week zelf ook weer een nieuwe auto besteld, standaard 16″ velgen met 20% bijtelling, maar achteraf in de garage worden er 18″ velgen op gezet en de bijtelling blijft 20%.

      Weet je zo voldoende?

      Ps. Ik kan het uiteraard ook bij het verkeerde eind hebben, zie ook mijn disclaimer in het artikel zelf, maar ik doe dit dus nu zelf voor de 2e keer ook en dat zou ik niet doen als ik er geen vertrouwen in had. De berichten van anderen geven ook aan dat het klopt.

      Groeten,

      Mark

  11. Best Mark,

    Hartelijk dank voor je antwoord!
    Erg fijn jou blog.

    Mijn angst was dat de belastingdienst inderdaad kijkt naar de datum waarop de auto de fabriek heeft verlaten. Mijn angst is dat ze dan gaan vergelijken of er een bijtellingsverschil (of bpm) is tussen de verschillende velgen. Ik heb aan de fiscus een nieuwe brief gestuurd om dit uit te sluiten.

    Overigens willen wij ook een trekhaak gaan monteren eigenlijk voor de fietsendrager.
    Hierover heb ik ook een brief gestuurd naar de fiscus en ook de vraag wat er gebeurd met de bijtelling als de auto voor herkeuring moet ivm vaststellen trek gewicht.
    Lijkt mij dat het geen probleem moet geven omdat de auto al op kenteken is gezet.
    Als ik het antwoord heb ontvangen zal ik dat ook even met je delen.

    Mvg

    Bob

    • Mark Lanphen

      Hoi Bob,

      Ik vermoed dat de Belastingdienst deze werkwijze hanteert, omdat de andere aanpak niet te handhaven valt. Als je er nou winterbanden of grotere velgen op zet heeft geen invloed op de bijtelling, omdat je anders in theorie in bijvoorbeeld de winter meer bijtelling zou moeten betalen. En heb je een keer een lekke band en rij je met een reserveband, dan kan het weer anders zijn. Daarom hanteren ze de eerste configuratie zoals deze bij de dealer was toen de auto daar afgeleverd werd.

      Dubbelchecken is nooit verkeerd uiteraard. Zou je die uitkomsten nog even hier willen delen? Bedankt!

      Mark

  12. Beste Mark,

    Bedankt voor je bijdrage in eerste instantie.

    Heb toch nog even een vraag, waarom zet de Belastingdienst dit niet zelf op internet o.i.d.

    Groet
    Christiaan

    • Beste Christiaan,

      De exacte reden ken ik natuurlijk niet, maar het heeft denk ik met een aantal zaken te maken:

      1: Als je het volledig uitschrijft en bekend maakt, dan zal iedereen achteraf accessoires laten monteren. Dat zal gevolgen hebben voor de verdeling in omzet tussen fabrieken en dealers. Ik vermoed dat ze zo min mogelijk gevolgen voor de hele keten willen veroorzaken.
      2: De Belastingdienst (en dus jij, ik en alle inwoners van Nederland) is er financieel bij gebaat als er zoveel mogelijk opbrengsten binnenkomen. Het is dus in ieders voordeel als anderen meer bijtelling betalen.
      3: Een stukje handhaving. Dit gebeuren is achteraf lastig te controleren of handhaven, deze aanpak is simpel en kost weinig geld.

      Mogelijk zijn er nog meer redenen, vul mij vooral aan.

      Groeten,

      Mark

  13. Beste Mark,

    Bedankt voor het uitzoeken van deze kwestie. Voor veel mensen is het al ingewikkeld genoeg om hun bijtelling berekenen, laat staan als er zulke ingewikkelde regels over zijn. Bedankt voor de verduidelijking, ga het zeker delen met wat vrienden die met bijtelling te maken hebben!

    Mvg,
    Arend

  14. Beste Mark,

    Duidelijk en verhelderend Blog, top om dit zo te delen. Op dit moment ben ik zelf ook m’n shortlist van auto’s aan het inkorten. Alleen nu in 2016 zal dit gaan om 21% vs. 25%.

    Op het moment dat duidelijk is welke auto het gaat worden en met welk bijtellingspercentage, zal ik dit (indien van toepassing) vragen aan de belastingdienst en delen op deze site.

    Gr. Acda

    • Allen,

      Inmiddels telefonisch contact gehad met Belastingdienst. En bovenstaande werd inderdaad bevestigd. Bij aflevering wordt de bijtelling bepaald op, in mijn geval, 21%. Bij montage achteraf van grotere velgen welke het bijtellingspercentage zouden beïnvloeden, blijft de bijtelling zoals bepaald bij aflevering gehandhaafd.

      Schriftelijk bevestiging is onderweg.

      Gr. Arno

      • En aanvullend ook de schriftelijk bevestiging ontvangen. Achteraf monteren van grotere velgen heeft geen invloed op bijtelling zoals vastgesteld af-fabriek.

  15. Bedankt voor het artikel! Heel interessant.

  16. Super bedankt voor dit artikel en de vele reacties.

  17. Beste allen, super blog hier met interessante bruikbare info mbt dit thema. Ik heb hier hetzelfde aan de hand (Opel insignia af fabriek 21% met 17 inch) en kon maar nergens een eenduidig antwoord vinden. Dealer kon ook geen definitieve bevestiging geven. Ik wil om zeker te zijn zelf ook een brief sturen. Kunnen jullie de tekst met vraag uit jullie brief hier posten zodat ik die als input kan gebruiken voor mijn brief. Ik wil voorkomen dat onduidelijke formulering van mijn vraag leidt tot twijfelachtige reactie?
    Dank alvast

  18. Interessant Artikel. Bedankt daarvoor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *