woensdag , 8 september 2021
Thomas de Trein

Thomas de trein weekend – Spoorwegmuseum Utrecht

Thomas de Trein (Foto: Mark Lanphen)

Tijdens het Thomas de trein weekend wordt het Spoorwegmuseum in Utrecht omgetoverd tot een Thomas de trein spektakel. Vandaag was het zover, Daan, Bas en ik gingen er samen heen, een leuke mannendag!

Parkeren bij het Spoorwegmuseum

Toen we in Utrecht aankwamen bleek de parkeerplaats vol te zijn. Daar waren we van tevoren voor gewaarschuwd, maar je probeert het uiteraard toch :) We kregen netjes een routebeschrijving naar een parkeergarage op +-10 minuten rijden. Daar aangekomen konden we in de Thomas bus stappen en werden we netjes – en gratis – naar het Spoorwegmuseum gebracht. Top geregeld organisatie!

Na de binnenkomst viel direct de drukte op, het was dringen voor de kraampjes en de treinen uit de Thomas de trein serie. Een aantal treinen die normaal ook in het Spoorwegmuseum staan hadden een “gezicht” opgeplakt gekregen en waren daardoor zeer herkenbaar voor de kinderen. Na Daan en Bas een paar keer op de foto te hebben gezet met o.a. James en Gordon (treinen uit de serie) zijn we verder gelopen.

Thomas de trein

In de verte zagen we hem al staan, dé Thomas zelf! Daan en Bas zagen eindelijk de enige echte Thomas de trein. De Engelse machinist vertelde dat de trein helemaal was overgekomen uit Engeland. En in tegenstelling tot de andere treinen die alleen voorop de locomotief een gezicht hadden gekregen, was Thomas de trein ook echt Thomas de trein, van voor tot achter. Nadat we een aantal foto’s hadden gemaakt, zijn we verder gelopen. De vele eet kraampjes serveerden poffertjes, donuts en patat. Binnen kon ook iets gezonds gehaald worden.

De volgende attractie waren twee schaalmodellen van treinen, waar de kinderen in konden zitten. Na 20 minuten in de rij te hebben gestaan konden ze erin gaan zitten. Aan de gezichten te zien zag je dat ze genoten. Het weer was perfect en het ritje was geweldig. Na de treinrit zijn de jongens nog een aantal keer van de glijbaan afgegaan en is Daan in een bootje gestapt waar hij zich door middel van het trekken aan een touw zelf moest voortbewegen.

Take-n-Play

Verderop konden de kinderen in een tent zelf rails aan elkaar leggen en mooie banen aanleggen. Daarna zijn we weer naar binnen gegaan en hebben we in de overvolle winkels geprobeerd om een aantal Thomas de trein Take-n-Play treinen te kopen, voor op de plastic rails  variant die we thuis hebben liggen. Na wat uitzoekwerk hebben we twee nieuwe treinen Take-n-Play gevonden en zijn we nog even verder het museum zelf in gegaan. Er werd voorgelezen uit Thomas de trein boeken en we konden schaalmodellen bewonderen van oude treinen.

Het spoorwegmuseum

Na nog eenmaal tussen de grote echte treinen doorgelopen te zijn, zijn we nogmaals naar Thomas gegaan. We hadden genoeg gezien en het was tijd om de uitgang op te zoeken. Nog even door de oude koninklijke trein heen, de suite van Prins Bernhard bekeken en op naar de bus! De jongens genoten wederom van de busreis en op de terugweg hebben we nog even de McDonalds bezocht. Een geslaagde dag en een echte aanrader. Op naar het Thomas de trein weekend 2015!

Zie voor meer informatie over het Thomas de trein weekend de volgende pagina: http://www.spoorwegmuseum.nl/nieuws__actueel/agenda/thomas_weekend.html.

Bekijk ook

Ethereum

Ethereum 2 (ETH2) PoS mainnet staking vs ETH PoW

Cryptocurrency Ethereum zal over enige tijd overstappen van het PoW naar PoS model, waardoor er …